دکتر امیر عسگری، استادیار دانشکده علوم خانواده

اهداف عینی پرداختن به موسسه علوم خانواده

16 01 2024 08:55

کد خبر : 61319

تعداد بازدید : 874

به‌زعم بسیاری از اندیشمندان نظام آکادمیک، دانشگاه، صرفا به عنوان یک موسسه آموزشی، پژوهشی و در نسل‌های جدید، نهاد توسعه دهنده اشتغال‌پذیری و همچنین رقابت‌پذیری و توجه به زیست پذیری نیست؛ لذا اندیشمندان نظام آکادمیک، دانشگاه را بیش‌از هرچیز، به عنوان یک عنصر زیست‌بوم‌ساز و دربردارنده مجموعه از بازیگران و زیرساخت‌هایی می‌دانند که سعی دارد بستر و عناصر موجود در آن زیست بوم را توسعه دهد. به بیان‌دیگر، در نسل‌های جدید نظام دانشگاهی، دانشگاه به عنوان یک کارگزار پیشرفت نیز تلقی می‌گردد.

در دنیای امروز، مسئله خانواده نیز به عنوانی یک مسئله کلان، چندبعدی و با توجهات و آسیب‌های ویژه محسوب می‌گردد که لزوم نگاه تخصصی به آن از منظرهای مختلف با هدف ایجاد بنیان اجتماعی سالم و شکوفا بر کسی پوشیده نیست. لذا ضرورت تشکیل یک نهاد آکادمیک با نگرش چندبعدی و میان‌رشتگی، بصورت متمرکز و دربردارنده عناصر اصلی توسعه زیست بوم دانشگاهی و فرادانشگاهی با کارویژه مداخلات موثردراجتماع با هدف بهبود نقش خانواده در ارکان نظام اجتماعی کشور، امری است که بارها توسط کنشگران نظام آکادمیک و دغدغه‌مندان ایجاد جامعه سالم، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. دراین راستا، اهداف کلان تشکیل دانشکده به قرار زیر تعریف می‌گردند.

  • متمرکزسازی و ایجاد پایگاه علمی، پژوهشی، تخصصی و همچنین اجرایی در راستای بهبود نقش‌پذیری خانواده در نظام اجتماعی در قالب نگرش خانواده به مثابه بنیان اجتماع
  • زیست بوم‌سازی و توسعه چندبعدی فعالیت های مرتبط با  خانواده، زنان و جمعیت
  • توسعه مطالعات میان رشتگی با هدف قرار دادن محور سلامت خانواده از منظرهای سلامت اجتماعی، سلامت جسمی، روحی و فکری
  • توسعه و ارتقای شاخصهای رفاه اجتماعی برپایه و محوریت خانواده
  • تقویت مشارکت اجتماعی خانواده محور و زنان در مواردی همچون نوآوری، کارآفرینی، اقتصاد خانواده محور و کارآفرینی مبتنی بر مشارکت خانواده
  • طراحی سازوکارها و برنامه‌های به‌منظور مشارکت فعال و پویا در حوزه مسائل و چالش‌های  مرتبط با خانواده
  • طراحی سازوکارهای عملیاتی به‌منظور پرورش و ارتقای شایستگی‌های پژوهشگران کوشا در حوزه خانواده
  • افزایش به‌کارگیری دانش‌های نوين با تأکید بر حیطه‌های میان‌رشته‌ای و تمركز بر علوم و فناوری‌های نوين در تمامی فرایندها و فعالیت‌ها
  • طراحی سازوکارهایی به‌منظور پاسخگویی فعالانه به نیازهای جامعه و متعهد به حل مسائل کلان کشور در حوزه آسیب‌های خانواده در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی
  • بهبود شرایط اشتغال پذیری و همچنین توانمندسازی فعالین حوزه خانواده و زنان در ارکان علمی و اجرایی
  • بهینه‌سازی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و کاربردی در کشور در حوزه مسائل خانواده، زنان، سلامت، جمعیت و جنسیت
  • برنامه‌ریزی‌های بلند مدت برای ایجاد انسجام در مفاهیم خانواده، زنان، جنسیت و جمعیت در دانشگاه و جامعه، شناخت سهم زنان، خانواده و مطالعات جنسیتی در توسعه­ی ملی
  • حفظ، تامین و ارتقای سلامت خانواده ایرانی در ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی
  • تربیت و تامین نیروی انسانی متخصص برای پایه‌ریزی برنامه‌ها و سیاستهای بهداشتی جهت ارتقای سلامت خانواده با تمرکز بر زنان و متعاقب آن سلامت خانواده و همچنین پایه‌ریزی برنامه‌های سیاستگذاری افزایش جمعیت با رفع علل و موانع موجود از جمله موانع سلامت زنان در هر دو محور اجتماعی و جسمی
  • تربیت نیروی انسانی متخصص در جهت آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی در امور خانواده و زنان

لذا، ایجاد و راه اندازی دانشکده تخصصی خانواده با تاکید بر تامین نیروی انسانی متخصص در این حوزه، به منظور هم افزایی دو عرصه علم و سیاست درخصوص تحکیم بنیان خانواده، افزایش مشارکت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی زنان، توجه به عرصه خانواده، جمعیت و سلامت آن، تولید دانش بومی، بازبینی و بازاندیشی در سرفصلهای رشته مطالعات زنان به منظور کاهش چالش‌های این حوزه، ایجاد یک قطب علمی-تخصصی در حوزه مطالعات خانواده، تولید دانش بومی به منظور پاسخگویی به نیاز جامعه امروز در حوزه خانواده مبتنی بر رویکردهای نوین تولید علم ضروری است.